Communicatie is Elkaar Bereiken En Begrijpen!

30 maart 2020

AuthorDoublew

In: Blog
Comments: 0

Dit is de begintekst op mijn website Doublew-Counsultancy.nl die ik vorig jaar voor de Corona epidemie heb geplaatst. Momenteel is deze kreet en de boodschap daarin actueler dan ooit door de huidige berichtgeving vanuit de overheid, RIVM en de winkels naar de bevolking.

Je hoeft geen communicatie expert te zijn om de impact en (on)duidelijkheid van de berichten rondom het Corona virus te kunnen beoordelen. Zowel de minister-president als de verantwoordelijke ministers zijn uitermate wollig en niet in lijn met de het adviserende RIVM. Kabinet geeft aan dat kinderen gewoon buiten kunnen spelen (waarom zijn de scholen dan dicht?) het RIVM geeft aan dat kinderen binnen moeten blijven (maar mogen dan weer wel drie vriendjes op bezoek laten komen).

In het programma Zondag met Lubach werd deze chaotische communicatie meer dan duidelijk op de hak genomen. In een vergelijking met de Engelse premier Boris Johnson werd duidelijk dat de boodschap naar de bevolking ook heel kort kan zijn:

Blijf thuis – Ga niet op bezoek – Nodig niemand uit – Ga alleen naar je werk bij een onmisbaar beroep

De onduidelijkheid in en rond de winkels is nog groter. Bij de winkelketen Action staat een rij aan mensen buiten te wachten op een snel schoongemaakt winkelmandje (dat zorgt echt niet voor een 1,5 meter afstand) en bij AH en andere supers kom je zonder een winkelwagen niet naar binnen. Menig echtpaar krijgt dus afzonderlijk een winkelwagen toegewezen die ze ook niet meer los mogen laten tijdens het shoppen. Dit weekend was ik weer getuige van overprikkelde klanten en supermarkt managers en onlogische zelfs gevaarlijke maatregelen ter bescherming van personeel (en klanten?).

Enkele observaties bij winkels en het onduidelijke afgestemde beleid met elkaar en naar elkaar:

A) afstand houden van 1,5 meter – in sommige winkels onmogelijk en onwerkbaar voor klant en personeel. Er ontstaat vaak een komische leprozen act waar mensen kwaad kijken en wegschieten als je dicht bij komt. ondertussen dartelen de vakkenvullers tussen de partijen door met een blik van Boeiend.

B) Gebruik van wagen of mandje – Zag afgelopen zaterdag een “bijna vechtpartij” tussen vader (met zoon) en winkelpersoneel waar zoon verplicht werd om de winkel te verlaten of een gesteriliseerde wagen op te halen. Nu weet ik niet of het verstandig is om als klant provocatief de held te gaan uithangen, het personeel krijgt immers van hun senior management ook vaak gekke mars orders uitgedeeld.

C) Blokkades, beperkingen en regels – Bij het Kruidvat loop je een afgesloten “pretpark” parcours (wie bedenkt dit, de kans dat je opbotst tegen klanten bij het zoeken naar een artikel is vele malen hoger). Bij de Lidl liggen rottige pallets achter de kassa te wachten op gevoelige onderbenen en schade claims. Bij sommige winkels staat gebiedend vermeld dat maximaal drie klanten in de winkel zijn toegestaan. Het is mij geheel onduidelijk wie er nu besloten heeft dat winkels deze vrijheid krijgen of heeft geadviseerd om zo te handelen.

Het is duidelijk dat de tolerantie en sociaal gedrag door al die maatregelen onder spanning staat. Je merkt irritatie bij buurtgenoten, familieleden, ja ook bij hulpverleners dat deze situatie maar snel over moet zijn en dat we dan weer teruggaan naar zoals het was.

Zelf geloof ik dat deze periode een prima gelegenheid is om eens heel goed na te denken over wat we deden, nu doen en in de toekomst anders zullen gaan doen. Ondertussen graag een heldere duidelijke en begrijpelijke communicatie van alle partijen.

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leave a Comment

2023 © DoubleW Consultancy. All Rights Reserved.